Thursday, March 3, 2011

Kenalan..Kawan..Sahabat ??






Dlm aku menung sor2 sementara nk tido mcm2 kenangan terimbau di fikiran.Bila sorg2 mmg terasa sunyi sgt...

So,aku pn teringat nk ctc kwn2 ajak keluar jln2..tp,penat aku renung2 kn phonebook dlm phone aku..sape agaknye leh teman jln2 ni...emmmmm
Satu persatu nama aku tgk n aku tgk lg...alamak,aku sebenarnya hanya ramai kenalan lar..kwn ada la sikit tp sahabat..??? ada tak ek???

Kenalan : org2 yg kita kenal secara langsung or tak langsung kat luar sana..kdg2 kita dok minum sorg2 kt mane2 kedai mamak ada org dtg tegur dn ajak borak..so kita kenal la dan jd kenalan kite..kdg2 kita gi mintak keje,sementara tgu nk interview tu borak ngn org2 yg sama2 tgu..itu pun kenalan la kan...n mcm2 cara lg la nk dpt kenalan ni...pastu tukar2 no phone n konon2nye akan ctc la nt kalo ada time..tp,jarang sekali kita ctc diorg balikkan..emmmm
Kawan : dari seorg kenalan kita akan dpt kwn2...ajak kenalan kita tu keluar minum2,borak2 n jln2..pastu leh la jd kawan..ramai kawan aku ni..ye lah..dr zaman sekolah,kt University,kt tmpt keje lama dan baru..dan seterusnya kwan kepada kwn2 aku pn jd kawan gak,kawan ni selalunya akan ada time kite senang-lenang dan bergembira...sebab,kalau takat kawan ni..takkan kita nk semakkan diorg ngn masalah kitakan..buat malu je nt..pasal kwn2 ni ada mcm2 fesyen...contohnya :
i) kwn yg caring dan understanding
ii) kwn yg makan kawan..
iii) kwn yg ckp tak serupa bikin..
iv) kwn yg penipu dan pembelit..
v) kwn yg amik kesempatan... sgt byk la jenis kwn2 ni..
so....kena pandai pilih kawan supaya tak susah nt... :)
Sahabat : Sepanjang 32 tahun aku hidup..aku hanya pernah ada 2 org sahabat shj...nak tau kenapa aku ckp camtu..?? pasal..sahabat aku tu takde fesyen yg mcm2 seperti diatas..sahabat aku tu satu fesyen je..iaitu..org yg akan sentiasa ada ngn aku time susah dan senang..org yg akan selalu jd pendengar yg setia time aku susah ati..org yg tak menipu aku wlpn kebenaran yg pahit pun sure honestly bagitau..dan org yang akan sgt2 faham aku luar dn dalam...aku amat rindu pada sahabatku........dan mungkin dia sendiri tak sedar aku rindu dia..
Dia dh ada family sendiri..aku tak mau kacau dia...sebab aku nk jd sahabat yg baik jugak utk dia..doaku sentiasa bersama dia dan keluarganya..

Ramai kawan2 aku merungut pasal kawan baik diorg yg jd gunting dlm lipatan la..back stabber la...so,nasihat aku..kalau selagi dia tak mampu jd sahabat korg..jgn sesekali korg letakkan sepenuh hati pada org2 ni...cr la org yg mampu jd sahabat korg baru korg cerita dan kongsi semua kisah hidup korg dgn "dia" pasal..selagi dia hanya "kawan"...apa2 pun mungkin berlaku...
Kalau aku nk cerita pasal kejadian2 pahit ngn kwn2..byk sgt sampai tak cukup tangan lak aku nk meniap nt ni..so..pe yg aku leh ckp....kwn2 hanya akan jd kwn2 shj..tak mungkin lebih dr itu..yg nk upgrade jd sahabat tu bukan mudah..apa lg kekonon jd adik-beradik...tak mungkin lah :P

2 comments:

  1. betul tu kak leen..kite ramai kawan..tp sahabat hidup mati boleh bilang ngan sebelah tangan je..tu pn kdg2 x cukup pn..

    ReplyDelete
  2. harap kita sedar siapa kita gak kt mata kwn2 kita...sebab,mcmana kita menilai diorg,mcm tu gak diorg menilai kita...

    ReplyDelete